hategame logo
Mass Effect 3 - просто един скучен банален шутър и нищо повече
пуснато на 25 април 2012 от pseto
mass effect 3 cover
Mass Effect 3 представлява просто един шутър и нищо повече. Нямам си идея защо BioWare реши да превърне едно успешно RPG в банално FPS... но резултатите са крайно посредствени. Графиката е средна ръка. Като цяло изглежда добре, но пък анимациите са някак странни, въпреки че се използва якия Unreal Engine. Можеше и повече. А, да, също така не е перфектно оптимизирана. Звукът е на топ ниво, точка. Не само актьорите вършат добре своята работа, но и ефектите са супер. Оценка зелено. Просто досаден ковър шутър. От игри като Mass Effect 3 се очаква много повече... много, много повече. Едно от най-големите разочарования на 2012 година. Западните медии могат да плескат 10-ки колкото си искам... това, което видях аз е доста по-зле. А и доста от феновете са на мнение, че тази игра просто можеше да е много по-добра. От Mass Effect 3 се очакваше много. Поне аз очаквах много. Но от това, което видях след разцъкването на играта... просто исках да повърна. Просто защото една силна ролева серия се изроди просто до... евтин шутър. И нищо повече.

Да, Mass Effect 3 е точно евтин шутър. И акцентирам на думата „евтин”. Просто защото миналата година имаше далеч по-добри и балансирани такива. Dead Island. Deus Ex: Human Revolution. Две FPS игри с тежки ролеви елементи, които за мен просто скриват Mass Effect 3 в малкия си джоб. И то без титаничните претенции, без голямото име на BioWare зад себе си.

А Mass Effect 3 си е просто един провал. Също като Dragon Age II. Не защото играта е скапана сама по себе си... ами защото е много по-зле от предшествениците си. Няколко стъпки надолу.

И говоря във всички елементи. Историята? Банална. Възможностите за водене на диалог? Сведени до супер положителен отговор и леко положителен отговор в почти всички случаи. Бойната система? Такава на банално FPS.

Чудя се откъде да започна. Айде, нека да поразчупя малко стереотипа си и да оставя историята за последно. Та, първо за бойната система.

Тя е ужасна. Поради една причина – не се различава по нищо от което и да е модерно FPS днес. Не, наистина. Всичко се върти около еднометрови прикрития, зад които лежите нон-стоп като путки, отвреме-навреме се подавате, за да пернете някой враг с хедшот, същият този враг ви прострелва 3-4 пъти, взима ви малко щети, вие чакате щитът ви да се регенерира... и така до безкрай.

Нещо, което аз ненавиждам. Тъй като няма никакво напрежение, никаква тръпка. Никаква креативност, тактика. Нищичко. Просто заставаш, чакаш да ти се напълни кръвта, убиваш поредната гад и така до безкрай.

И не е само това. Дори и ковър стрелбата е изпълнена по-зле от нормалното. В почти всички ситуации например, малки или по-големи части от вашите противници се виждат иззад прикритията. Да, с гадното прицелване на конзолните контролери, вероятно е яко да успееш да плеснеш някой противник, като му се вижда част от крака само.

За PC не е така. Дори с разкривения ми от годините мерник и забавените ми от алкохолизма реакции, пак нямам никакви трудности с това да правя всичко живо на сол за минимално време. Не само това, но често целите ви противници се виждат, застанали ДО някоя преграда, вместо зад нея. Което още повече улеснява нещата.

Разбира се, AI-то си е типично за почти всеки ковър шутър – скриптирано до неузнаваемост. За разлика от игрите едно време, когато трябваше да бъде програмиран някакъв вид... изкуствен интелект в ботовете, то сега всички е опростено.

Така в много случаи, когато ударите някой бърз спринт и достигнете алтернативен маршрут, например някоя висока точка... то гадовете изобщо не реагират адекватно на това, ами стоят в някакви неестествени позиции. Тъй като това не е предвидено в скрипта им. И така често се случва да пуцате противниците отстрани или отгоре, а те, вместо да се скрият зад поредния еднометров кашон, просто стоят тъпашки до него, превръщайки се в лесни за уцелване чучела.

Но не само AI-то на лошковците е дебилно. Още по-гнусно е положението при вашия отбор. Общо взето, можете да си водите 2 приятелчета на връвчица и да им давате базови заповеди от рода на „застани зад ЕТО ТОВА укритие”. Да, ама почти винаги вашите галоши или се хвърлят централно в мелето, или се кашират на путката си майна и не ви помагат по никакъв начин в битките. Като цяло, аз рядко разчитах на тях, като най-полезна ми беше крантата с черните дупки, разхвърляща противниците наоколо. Въпреки че и тя често се държеше прекалено тъпашки.

Разбира се, ако Mass Effect 3 беше по-балансиран, то фактът, че в 3/4 от ситуаците си играя без моите съекипиници щеше да ме вкара в сериозни трудности. Но уви. След прекараните часове пред играта установих, че адски много места могат да се минат само от 1 човек... дори на  последната трудност. Просто се криеш, пуцаш, бягаш, криеш, пуцаш, бягаш. Да, екипът е нужен на моменти... но те далеч не са чести.

Да, признавам, че играта не е хипер лесна на последната трудност. Напротив, гадовете правят сериозни щети и издържат на доста пердах. Но като се има предвид, че за първо изиграване без да имам ясни представи какъв клас и билд да си направя и то играейки без да се занимавам да давам заповеди и да се интересувам от екипа си минах играта на последната трудност... то какво си говорим. Какво предизвикателство да търся повече?

Пак повтарям – умирах нерядко. Но пък не бях достатъчно затруднен, че да си кажа – майната му, пускам по-лесното.

Но нека оставя самата бойна система – която си представлява просто скучно FPS и нищо друго. Какво за RPG елемента?

Ами, нищо впечатляващо. Общо взето, идентично на това, което виждаме в почти всеки модерен шутър. Има по 8 умения за развиване на всеки клас, всяко от което със 7 максимални нива. Няколко от тях са пасивни, останалите са активни. Част от уменията имат доста спорни бонуси върху развитието на героя ви, а като се има предвид, че играта си е шутър... то немалка част от нея може да се мине и само с точен мерник и достатъчно търпение. Е, не съм пробвал това на последната трудност, развивах си уменият както си трябва. Може и да не стане без никакви скилове, но със сигурност на средната играта може да бъде превъртяна без развиване на умения.

От което следва, че това не е RPG. Ами модерен шутър. Общо взето, ролевият елемент в един Dead Island се усеща повече, а за Deus Ex: Human Revolution дори не говоря. Разликата е от земята до небето.

Също така и нивата са типично шутърски. В гореспоменатите 2 заглавия има специални зони встрани от главния път, където могат да се намерят куп интересни неща... тук? Разни предмети като нови оръжия и ъпгрейди са нахвърляни безидейно из главния път. Просто така. От мързел да се направи нещо както трябва, нещата са дебилизирани.

И така. Откъм геймплей, имаме 1 шутър. Което е скука и автоматичен хейт от моя страна. Но как е историята?

Зле. Не само е банална – „Цялата цивилизация е пред разрушение”, но много от диалозите са чисто и просто зле написани. Възможностите за развитието на разговорите най-често опира до 2 възможности, които кажи-речи звучат по един и същи начин.

Всъщност, това е сред основните проблеми на играта. Нямате толкова възможности за избор, колкото преди. Всичко е поставено в един коловоз от BioWare и точка. Очевидно това е бъдещето на компанията – нещо наличнои в Dragon Age II, и в Star Wars: The Old Republic, сега и тук.

Уж има различни опции в разговорите... но всъщност крайният резултат е почти еднакъв. Разбира се, няма как да не спомена основния хейт по играта – почти еднаквият завършек на историята, независимо от изборите ви досега. Мизерно, но не и шокиращо.

Или казано инак, за мен историята и сценарият са крайно разочароващи. Да, озвучаването на играта е на топ ниво... но когато дадеш на един страхотен актьор тъпи редове за четене... ами нещата стават зле. Много от диалозите са откровено долнопробни и претупани, нищо общо с предишни игри на BioWare. Нищо чудно, че ветеран в сценария като Дрю Карпишин напусна компанията – усетил е, че посредствеността е обхванала това гейм студио и просто се е спасил.

И какво имаме в крайна сметка? Претупана история, гарнирана с шутърски геймплей. Голям кеф, няма що. Но не съм изненадан. Истината е, че EA успя тотално да съсипе BioWare и името на тази компания вече не значи нищо. И ще съм екстремално шокиран, ако Dragon Age III бъде изпълнен качествено... най-вероятно дебилизацията ще продължи с пълна сила и там.

Но нека завърша с графиката и звука. Визуално, играта е посредствена. Да, използван е моят любим Unreal Engine… но пък анимациите куцат сериозно. Очевидно трансформацията към тотален шутър не е преминала много добре, понеже в немалко моменти играта не впечатлява.

А, да, освен това и Mass Effect 3 не е достатъчно добре оптимизиран и върви по-зле от други игри с Unreal Engine. Абе, класика – хем нищо впечатляващо, хем и тежко.

При звука, нещата са на топ ниво. Гласовата актьорска игра е страхотна, саундтракът също си го бива. Абе, едно нещо, изпълнено както си трябва... евалата. Но като имаме предвид, че това е елемент, който мнозина не забелязват... то едва ли може да спаси играта.

Заключението? Крайно разочарован съм от Mass Effect 3. А това да има разни оценки от рода на 9/10 и прочее... е чист абсурд. Наистина. Абсурден абсурд. Просто комерсиализацията завладя тотално и BioWare… и само дадени от EA рушвети на големите медии са спасили играта от хейта, който заслужава.

Коментари
undefined
Former Gaming Glory
19 март 2013
Е, не е чак толкова лоша. Зариби ме колкото да я врътна (Щото завърших Half Life: Black Mesa Source, не за друго)... Но все пак не съм и колосално голям фен. За мене е просто fine... И може би за това ми е харесала (И принципно не ми пука кой умира или оцелява). Виж, запалените фенове...
pseto avatar
pseto
20 март 2013
То и самият аз не съм особен фен на Mass Effect серията - не толкова, че да се паля какъв е финалът и т.н. Но пък се дразня като цяло на това крайно опростяване на игрите - нещо почва като RPG и най-накрая се превръща просто в поредния шутър, каквито на пазара с лопата да ги ринеш...
Включете се в дискусията
Отговор на
Регистрация
Потребителско име
Парола
Парола (отново)
Имейл