hategame logo
Star Wars: The Old Republic… и за това ли са били дадени 300 милиона долара?
пуснато на 24 януари 2012 от pseto
star wars the old republic cover
Ако говорим за съотношение между вложени пари и краен резултат, то несъмнено Star Wars: The Old Republic е най-големият провал в гейм индустрията изобщо. Сама по себе си, графиката не е ужасна. Нормално бих й дал сиво. Но като се има предвид, че е хипер неоптимизирана и лапа титанично количество ресурси... то оценката е червено. Звукът е добър, да. Класна актьорска игра, добри ефекти и саундтрак. Но да се налеят абсурдни пари само за гласово озвучаване, когато геймплеят куца като за последно... е абсурдно. Тъй като това е допълващ елемент от всяка игра, а не основен такъв! Нищо ново в геймплея. Буквално. Играли ли сте някога WoW или което и да е друго MMORPG? Значи сте играли и SWTOR. Това е положението.BioWare трябва да ги е срам, че са похарчили едно 200-300 долара за тази игра (официални информации от EA за това колко кинти са хвърлени по проекта няма). Просто защото за тези пари, те не предлагат никакви иновации... просто 10 тона гласова актьорска игра и толкоз. Това не е достатъчно. Определено. Бюджет от 300 милиона в зелено, талантът нa BioWare и брандът Star Wars. Не звучи ли това като формулата за перфектното MMORPG?

Определено. Но много често в живота, перфектните неща на хартия не са перфектни в реалност. А Star Wars: The Old Republic не само е провал – това е провалът с най-висок бюджет в историята на гейминга.

Тъй като 300 милиона долара са шибано висока сума. За всичко. Холивудски хипер блокбъстъри от рода на Трансформърс и Аватар имат бюджет в порядъка на 200-250 милиона долара. И това е най-високата граница. В гейм индустрията, по игри като GTA IV, StarCraft II, Red Dead Redemption са хвърлени около 100-на милиона гущера. И това също е високата граница!

За Star Wars: The Old Republic са заделени не по-малко пари, отколкото за 3 хита от калибъра на GTA IV, StarCraft II и Red Dead Redemption… ОБЩО. А резултатът... е бъгав, неоптимизиран клонинг на WoW и нищо повече!

Още при пускането на играта и създаването на първия ви герой идва първия шамар... имате само 1 раса! Не, наистина, гига богатата вселена на Star Wars, в която има там всякакви криви и извратени твари... е пресъздадена само от хора! Въпреки че не съм фен на Междузвездни войни (не съм и хейтър, просто са ми антипатични тези филми), то съм гледал почти всички части и разните там анимации и съм се уверил, че потенциал за различни раси има и то внушителен!

Но уви, BioWare са решили да пестят пари – щото нали се сещате, шибаните им отпуснати 300 милиона долара явно са били прекалено скромна сума. В резултат, нямате дори уукита – нещо престъпно! Налични са някъде към 8-9 хуманоидни раси, които имат напълно идентични 4 вида телосложения. Разликите са единствено в лицата им!

Освен всичко друго, видовете муцуни на героите дори не са особено сериозни, като имате адски куц избор. Аз прекарах 15 минути пред началния екран, докато избера лицето на главния персонаж, което да ме дразни най-малко... нещо безумно за MMORPG, в което във всеки диалог до края на играта гледаш фейса на своя персонаж!

Разбира се, както можете да се досетите, светът на SWTOR е изключително скучен, благодарение на наличните 4 модела герои. Просто защото всички са шибано еднакви! Това важи в пълна степен за женските персонажи, чиито телосложения варират от Кайли Миноуг до Бионсе – с други думи, от секси миньонче до секси леко пълна по-голяма жена (но все пак секси!). При мъжете има малко повече разлика, като имате избор между Джъстин Бийбър, малко поотраснал Джъстин Бийбър, релефен бодибилдър и тлъст пауър лифтър (няма смисъл да казвам, че аз си избрах последния).

Така когато цъкате из SWTOR… просто виждате множество клонинги на себе си! И за разлика от игри като Warhammer Online и WoW, в които имате здрави, грозни орки, малки гоблини, набити джуджета, дълги и кльощави елфи наред с баналните хора, то в The Old Republic… всичко е просто хора! Причината не знам каква е, но е жалка картинката.

Но още по-жалки стават нещата, когато си пуснете играта. Въпреки че покривам препоръчителните й системни изисквания, то бях посрещнат от значителна цепня след интрото. Оказа се, че става дума за тотална неоптимизираност в закрити пространства, заради която кадрите в играта се сриват драстично. Интересно, в открити пространства нещата са по-стабилни!

Нищо, преживях това. Но нещото, което не успях... са битките. Общо взето, още от срещането на първата гад... се уверих в едно – Star Wars: The Old Republic е просто един клонинг на WoW. И на всяко друго MMORPG. И въображение в бойната система не е вложено и един грам. Не, представете си WoW, но вместо бойците да имат мечове от стомана... имат lightsaber-и. А вместо лъкове, арбалети и т.н. – футуристични пушкала. Ами това е SWTOR. World of Warcraft с различен скин. Пък и предполагам вече сте видели голямата талица горе, показваща „леката” прилика боеца в 2-те игри... което всъщност показва колко са нагли кражбите в SWTOR.

Разбира се, няма нужда да казвам, че ненавиждам битките в WoW. И във всяко подобно грайнд MMORPG. Нещата просто се състоят от следното: заставате срещу някоя гад, редувате 1, 2 и 3, които са любимите ви умения... и това е. Отново и отново и отново и отново и отново. И отново. И отново. И няма въображение. И няма умение. Просто грайндите. Сякаш сте на работа.

Малко след началото на играта към вас се присъединява и придружител. Благодарение на него нещата стават малко по-прилични, като ако сте хийлър или кастър, то можете да си вземете танк да ви помага, както и обратното, ако пък сте бойци.

Все пак, с придружител или без, битките в играта са мозъчна смърт. Просто BioWare трябва да ги е срам, че с 300 милиона долара не са измислили нещо по-ново от това, което Blizzard представи на мейнстрийма през 2004-2005 година (разбира се, MMORPG грайнд има много преди WoW).

Разбира се, има и доста тъпоумия в битките в SWTOR... примерно това да удряте някоя гад в меле... въпреки че визуално е на 2-3 метра от вас! Да видите това през 2011/2012 година е просто комично! И то от игра с такъв бюджет.

За мизерните анимации дори не искам да започвам да говоря - жалка, жалка картинка. И като ходене, и в битка. Несъмнено из света има много безплатни MMO-та, по които е хвърлен доста повече труд в този аспект, отколкото в SWTOR.

Същото нещо важи и за PvP-то, където на някой му е хрумнала гениалната идея... всички хора от 10 до 50-то ниво да се бият заедно! Всъщност, в момента има 2 бракета след последния мач – от 10 до 49 ниво и само за 50-то. Но нещата не се променят...

...просто защото когато сте 10-то ниво и се пуснете в PvP, имате една шепа умения и скапана екипировка. Да, SWTOR скалира нещата по такъв начин, че уменията ви да правят съизмерим демидж/лекуване с тези на хората от 49 ниво. Само дето... базовата ви броня от 10 ниво се скалира до базовата броня от 49-то или с други думи, вие сте много по-слаби от останалите. Изобщо не говоря за това, че уменията ви се отключват с нивата и на 10-то имате буквално една шепа скилове!

Така през по-голямата част от времето, полезността ви в PvP-то ще е почти минимална, просто защото някой от BioWare е решил ОТНОВО да се направи на путка – също както при напълно еднаквите раси – и вместо да се направят стандартните бракети от рода на 10-20, 21-30, 31-40 и т.н., то просто има една мешавица.

Дали причина за това не е фактът, че BioWare ги е било страх, че няма да има достатъчно хора в по-разделени tier-и?  Аз съм сигурен, че това е проблемът. Какъвто беше и в друго MMORPG на EA – Warhammer Online. И, разбира се, вместо да е възможно да се правят мачове между сървърите в отделните бракети примерно 21-30 ниво, то някой е решил вместо това да се направи един миш-маш от 10 до 49 ниво в един сървър.

Fucking genius. Наистина. Разбирам мишкарство, мишкарство, ама това за 300 милиона долара да не направиш адекватно PvP си е комедия.

Изобщо не говоря и за това, че самите warzones в повечето случаи са лишени от каквато и да е кохерентна мисъл. Да, това е предимно вина на играчите, но най-редовно имаш чувството, че SWTOR се играе от хора на литър твърд алкохол и няколко линии амфети/кокаин.

Всъщност, именно заради това поведение моделът „ти си 15 ниво срещу някой 45-то” донякъде минава – някои хора са твърде малоумни. Но пък когато видиш как те смилат играчи, които живеят що-годе на планетата Земя, а не са предрусали до Марс... то виждаш колко е тъп моделът на BioWare. Виждаш как с 3-4 полезни умения и скапана екипировка не можеш дори гък да кажеш на можещ играч с 12 полезни умения и яка екипировка.

Ама какво да се прави – явно 300 милиона долара не стигат за нещо по-добро (да, ще повторя шибаните 300 милиона долара много пъти в тая статия... просто защото това е ТИТАНИЧНА сума и тя трябваше да стигне за много повече от помията, която е SWTOR).

Но нека мина към един интересен момент – космическите битки. Като фен на аркадните игри и като човек, който мрази шибаният дебилен WoW грайнд, то този елемент от SWTOR ми хареса. Общо взето, имате един космически кораб, който лети във фиксирана траектория, като имате възможност да маневрирате наляво/надясно, да правите въртеливо движение със space за избягване на вражески огън и т.н. Идеята е проста – просто стреляте с двата бутона на мишката по лошите. Грайнд няма – има точен мерник и рефлекси. Абе, аркада както си му е редно!

Или с други думи, нещо интересно в играта! Всъщност, може би единственото интересно нещо, което аз видях в играта, преди да се откажа от нея. Ако действате с по-сериозно темпо, то ще можете да се качите на космическия си кораб още на 13-то ниво... което определено разведрява скучната грайнд атмосфера.

За съжаление, мисиите в космоса са обвързани с вдигане на нива из земята... тоест, ще трябва да разчитате на малоумните WoW-стайл битки  отново и отново и отново.

А и в крайна сметка, дори и в космическия аспект няма нищо ново или уникално – просто стандартна аркадна игра! Явно въображението на BioWare и бюджет от 300 милиона долара не са стигнали за повече.

Но нека минем натам – уж великият, фантастичният, епохалният елемент в SWTOR – историята.

В играта, имате 8 различни класа, всеки от които със своя уникална история. Всички куестове в играта са озвучени, което е първият подобен случай в MMORPG. Звучи ви като нещо яко?

Ами, яко е, но само донякъде. Просто защото изкуство на килограм не се прави. А когато направиш хиляди куестове в едно MMORPG… ами просто писането се изчерпва. И разговорите в някои моменти стават откровено дебилни. Да, озвучени са от актьори и то на прилично ниво... но все пак!

Изобщо не говоря за това, че 3/4 куестовете са си класиката за MMORPG – „Хей, Пешо, отиди и ми убий 10 говеда/робота/бунтовници”. Какъвто и диалог да има, както и да са завоалирани нещата... то пак изпълнявате куестовете от WoW. Само че със светлинни мечове. И озвучени диалози.

Що се отнася до основната история, то в своята същина тази на моя герой Sith Inquisitor със специализация Sorceror беше „Отиди и ми донеси нещо, а сега се върни”. Имаше елементи и на „Убий някого и сега се върни”. Супер интересно. Мога да кажа, че неособено силната история на Guild Wars е в пъти по-стабилна от това. А и не се чувстваш като някой помияр, който просто го разкарват да носи пръчката на господаря си.

Изобщо не говоря за един момент от историята в началото на Sith Inquisitor-а, от който направо щях да умра безвъзратно от тъпотия. Тука ще има спойлери, тъй че ако не ви се чете, пропуснете пасажа. Та, трябва да убиете някакъв грозен бастун, намиращ се в хипер населено място. Вие влизате през стражите, убивате го, излизате си, отново минавайки през стражите... които са в края на 10-метров коридор... те, разбира се, не чуват нищо... и след това в историята се оказва, че вие едва ли не сте убили същия тоя бастун като някакви нинджи. Просто влизайки и заколвайки го през парадния вход. В същото време има ултра, гига, мега дебилно алиби на главния заподозрян за убийството – вашата шефка... която се намира на някакво парти, докато й вършите черната работа! И се оправдава на онея над нея как се била напила и имала свидетели, че тя не била убила нейния враг.

Заклевам се, тоя сегмент беше написан като за 11-годишно дете. А пък подобна тъпоумна, ужасяваща случка да носи бранда BioWare е просто престъпление с човечеството. BioWare, създателите на завладяващи герои като тези от Baldur’s Gate, Dragon Age Origins и Mass Effect… сведени до това да крадат етюди от Телетъбис.

А и като цяло мога да кажа за историята, че не си струва 300-те милиона долара и то по никакъв начин. А и има един основен нелогичен елемент в едно MMORPG, което разчита яко на история... просто това да даваш такса по 1 лев на ден, за да играеш не се съчетава с това да се отпуснеш и да четеш диалози. Поне аз лично не мога да правя това. Искам да стигна по-далеч, да имам по-хубави брони и оръжия, да мога да участвам с пълна сила в PvP-то, а не да съм с 30 нива по-долу от останалите в него.

Вероятно и много други хора – говоря такива, които не са тотални хипер фенове на Star Wars – искат това. И съответно има яко помпане на space за бързо минаване през разговорите. А и в крайна сметка, когато куестовете ти са „отиди там и се върни” или пък „убий ми 10 дроида”... какво ти пука за думите? Аз искам да играя, не да слушам ала-бала.

Да, явно се предполага, че трябва да „вляза в атмосферата” и т.н. Ами, в тая игра не става, даеба. Влачиш се като червей из игралния свят, битките са бавни и скучни, играта постоянно те разкарва на майната си, за да минеш някой куест. На моменти засичах – имах 40 минути ходене и 20 минути битки в даден момент. Ебаси якото – симулаторите на „кениец отива на училище, тичайки през пустинята” са ми любимите!

Просто когато една игра има бавен, скучен и муден геймплей, а на всичкото отгоре те таксува по 1 лев на ден, то искаш да има повече действие. И съответно цялото четене отива по дяволите! Да, ако имаше динамични, бързи и екшън битки, то всички диалози щяха да си заспят. Тъй като това е доказаната формула – як екшън да се съчетае с добра почивка. Даеба, Baldur’s Gate редуваше 40 минути убиване на гадове с едно 20 минути диалози.

В SWTOR няма такова нещо – всеки бастун из света няма търпение да ти раздуе в един милион думи (ОЗВУЧЕНИ, ДАЕБА, ЙЕЕ) как трябва да убиеш 23 робота или да вземеш тайните чип карти на 11 бунтовника. А пък от самите битки ти се плаче.

Да, аз споменах назад – не се празня при бранда Star Wars. Ако сте тотални фенове и казвате „жууу, жуу, жуууууу, жуу” при всяка битка със светлинни мечове, то сигурно всички диалози ще ви изкефят. Както обаче съм казвал много пъти вече – когато играя игра, искам да играя.

Но нека продължа нататък... с околната среда в играта. Обикновено не отделям време да пиша за подобни неща, но този път ще направя изключение. Казвайки едно – игралният свят в SWTOR е предимно ужасно изглеждащ. Не само графиката е грозна, както споменах назад, но и почти всички зони... са тотално безлични и безчувствено направени!

Откритите пространства например са просто полета с нафрашкани насляпо гадове из тях. Не, наистина – примерно като си пуснеш WoW и има логика – в едната част на саваната имаш подобни на лъвове твари, в другата имаш жирафи, из ъглите има лагери с бандити и т.н.

В SWTOR, всичко изглежда като изплескано на пълна случайност. Оказвате се в някаква джунгла, в която има там 5-6 вида гадове, пък някакви хора, пък някакви бунтовници, пък роботите на бунтовниците, пък ала-бала. Някак не усещате атмосферата.

За всичко това спомага и спартанският визуален стил. Не, наистина, единствено нискобюджетните MMORPG-та имат по-сухи игрални светове от SWTOR.

Примерно нека ви опиша как изглежда един хангар в играта – една гигантска кубична стая, в която има 1 космически кораб и 20-на кашона. Няма някакви NPC-та, които да оживяват залата, вършейки рутинни задачи (или ако има, те са толкова статични и невидими, че не съм ги забелязал). Няма нищо, което да ви кара да мислите, че това е хангар – примерно машини за поддръжка на корабите, разхвърляни наоколо резервни части, масло по земята... абе, нещо!

Имате 1 голям куб, което е зоната, куп безлични кашони, нахвърляни на случайни места с неясна функция, обичайните повтарящи се навсякъде текстури на стените и пода, както и 4-5  NPC-та, с които да можете да си кажете някоя дума.

С други думи, няма да видите елементи от WoW и Warhammer Online – уникално декорирани различни зони, които да ви вкарат в атмосферата на някоя нова част от света. В SWTOR, всичко е почти еднакво, сухо и безлично. И няма никаква епичност. WoW издухва тая игра от тук до края на вселената (а, да, нека напиша изрично, че хич не съм фен на WoW, даже напротив, изобщо не му се кефя).

Всъщност, всичко това е един малък детайл, който принципно не ми прави впечатление. Но това е като да гледам български сериал например. Когато си закърмен с професионално изпълнение, то не забелязваш, че примерно в американските или британските телевизионни шоута, из места като магазини, паркове и барове има куп статисти, които вдъхват живот и реалистичност на даден кадър. В българските сериали, имаме празни улици, заведения, алеи... при които човек си казва – „Чакай, тук нещо не е наред, какво” и се усеща – „Ами, даеба, всичко е празно, това не е реално”.

Същото е в SWTOR. Първоначално не знаеш какво толкова те дразни в сухия игрален свят и след това виждаш... че просто няма никакво лице. Прилича на някоя руса чалга певица – толкова се слива с общото, че не можеш да я различиш.

Но стига толкова за този аспект. Нека премина към финалните думи на тази статия. В които ще се опитам да вкарам малко обективност.

Толкова ли лоша игра е Star Wars: The Old Republic, колкото я описах дотук?

Не. Не е. Пределно наясно съм, че когато човек се самонавие психически за нещо, то нещата излизат по-черни или по-розови от реалното. Всъщност, SWTOR е едно посредствено MMORPG. По всички геймплей параграфи.

Има посредствена история. Има посредствена бойна система. Има посредствени класове. Има мизерни нововъведения като космическите битки (макар че това ми е любимият елемент в играта).

Така ако ви е омръзнал WoW – което ще рече, че сте бивши фенове на WoW – и ако същевременно сте фенове на Междузвездни войни, то SWTOR може да ви хареса.

Но тук мога да кажа за кои хора не е SWTOR. И можете да четете внимателно, ако случайно се припознаете.

Star Wars: The Old Republic не е за хора, които са очаквали от BioWare да направи нещо повече. Star Wars: The Old Republic не е за хора, които не обичат стандартните MMORPG грайндфестове, в които придвижването от точка А до точка Б е хипер досадна и времеемка задача. Star Wars: The Old Republic не е и за хора, които очакват някаква добра история – съжалявам, колкото и да ми бият маркетинга на BioWare в лицето, то SWTOR в никой случай не е от добрите изпълнения на компанията. Също както и Dragon Age II не е от тях.

Но нека преди да приключа да отделя малко думи за графиката и звука. Всъщност, само за графиката – звука смятам, че го покрих назад из ревюто.

Та, играта е грозна. Това го казах вече. На високи детайли изглежда почти прилично, но за да я подкарате на тях в момента ви е нужно адски силно PC и хич не се ебавам за това! Аз лично почти покривам препоръчителните изисквания на играта... и с тях тя не може да се играе на минимални детайли на почти най-ниската резолюция! И то говоря само за PvE (в закрити пространства). В PvP нещата са просто лагаво слайдшоу – макар че не знам дали лагът произлиза от самия SWTOR, от невъзможността на PC-то ми да акумулира гига тежката и неоптимизирана графика или и двете заедно.

Не ме интересува. Важното е, че играта хем е грозна, хем върви зле. Което е същото като грозна, нагла, креслива и тъпа жена – доста лоша комбинация. А пък ако имате по-кофти хардуер – както казах вече – забравете.

Заключението? SWTOR е провал. Не само по моите параграфи. Като гледам из нета оплакванията не са малко. Поне едно 30-на процента от закупилите играта се оплакват сериозно. Може би и повече. Тепърва ще дойде времето да видим колко души ще си подновят абонамента за цъкалката. Аз лично залагам на бързо и сигурно падение.

Но просто това да дадеш 200-300 милиона (едва ли ще разберем някога колко точно е струвала играта) за подобен проект е безумно. Само това мога да кажа. И е очевидно защо EA пропада постоянно – с отвратително слаби решения като SWTOR, няма как инак. Хубаво, американците имат печеливши серии – имаш Fifa, имаш Mass Effect, Dragon Age... и т.н. Но няколко провала годишно от калибъра на Star Wars: The Old Republic са достатъчни, за да регистрират Electronic Arts поредната финансова година на минус...

Коментари
undefined
Veskin7
01 февруари 2012
Леле как си се олял от хейтенеееее! Ама имаш право. Аз тая игра като и видях скрийншотовете и като пуснах да вида геймплея в youtube, си казах че едва ли си струва да се цъка. Сега виждам че съм бил прав в преценката си. Ми те тея с две ръце са крали от WOW, която всъщтност и аз, като теб, много я мразя, бахти тъпнята, брат... Ама то SWTOR не беше ли безплатна в началото? Щото ако си беше останала безплатна, щеше поне да има оправдание за лошата графика и другите ужасни неща дето си описал.

Аз затова ще си цъкам EVE Online, дето не за първи път взима наградите за ММО на годината изпод носа на WOW и останалите там пуцалки, и всъщност е нещо като неофициалният rival на WOW... хехе... Ох, само да си ъпгрейдна стария комп мамка му...

Не мога да се стърпя! - искам да видиш нещо: как се създава герой в EVE:
http://www.youtube.com/watch?v=R4QiVUZ2kec&fe...

Клипа е стар. Сега има някои подобрения към character creator-а като татуси и пиърсинг. Enjoy!

undefined
pseto
02 февруари 2012
SWTOR е нова игра, излезе декември 2011-та. Може би си мислиш за Star Wars Galaxies, пак MMORPG, което го закриха пак декември миналата година?

А Eve малко ме е яд, че не съм я играл никога - бях си я пуснал за ден-два преди време, но общо взето съм прекарал само няколко часа пред нея.

Ама за това създаване на героя просто няма какво да се говори... изродски яко! BioWare трябва да ги е срам от ограничения избор в SWTOR и то на всичкото отгоре това е уж кинематична игра с кът сцени през 10 минути, в които се предполага, че трябва да си направил герой, който не те дразни!

Включете се в дискусията
Отговор на
Регистрация
Потребителско име
Парола
Парола (отново)
Имейл